Мета і завдання школи
Мета — виховати здорову, творчу, компетентну особистість, громадянина України, носія національних цінностей, загальнолюдських, наукових, філософських, релігійних надбань, який живе в гармонії з природою, сам із собою, вміє самовизначатися і самореалізуватися і складе з часом національну еліту нашого народу.
- Найвища мета — поєднання зусиль педагогічного колективу, батьків (сім'ї, родини) в гармонійну систему виховання дітей і формування школяра на засадах української народної етнопедагогіки (традиції, звичаї, обряди, любов до ближнього, добро, милосердя тощо);
- забезпечення високого рівня освіченості й вихованості свідомого громадянина України;
- виховання фізично й морально здорової дитини, забезпечення необхідних екосоціальних умов для повної реалізації можливостей розвитку школяра-особистості;
- виховання глибоких людських почуттів, любові до матері і батька, бабусі і дідуся, роду і народу, рідної мови, історії свого народу, культури і духовності;
- створення атмосфери захищеності, тепла, любові, умов для розвитку почуттів і сприймань школяра, його самореалізації;
- засвоєння моральних цінностей, ідеалів, культурних, народних традицій, етичних норм взаємин між близькими людьми і в суспільному оточенні, виховання культури поведінки, правдивості, справедливості, гідності, честі, людяності, здатності виявляти турботу про молодших, милосердя до слабких і людей похилого віку;
- залучення учнів школи до чарівного світу знань, вивчення народних казок, пісень, прислів'їв, приказок, дум тощо, виховання поваги до старших за віком;
- розвиток творчої працелюбної особистості, спрямування її зусиль на турботу про навколишнє середовище, виховання учнів школи цивілізованими господарями та підготовка їх до життя в умовах ринкових відносин;
- формування естетичних смаків і почуттів, уміння розрізняти красиве і потворне в мистецтві і житті, поважати прекрасне у вчинках людей;
- забезпечення духовної єдності поколінь, збереження родинних традицій, сімейних реліквій, вивчення родоводу; прилучення вихованців до народних традицій, звичаїв, обрядів, виховання в них національної гідності, свідомості і самосвідомості, любові до своєї Батьківщини — України.
Суб'єкти педагогічного дійства
- Дитина
- Учитель
- Батьки
- Держава
- Меценати, друзі
Дитина. Всі реформи школи, що відбувалися за останні десятиліття, виходили із зміни світу навколо учня (розвивалися форми шкільного навчання, модернізувалися плани, програми, засоби навчання і системи управління), а дитина не була суб'єктом педагогічного дійства з її правами та обов'язками і не розглядалася як самоорганізуюча цілісна система.
Дитина в школі — це найбільша цінність з правами і обов'язками, що виховується за законом роду, народу, Конвенції та Декларації прав людини і прав дитини.
Проблеми збереження генофонду України та екології душі і зумовлюють розробку принципово нової концепції виховання дитини в системі національної освіти, де основою життєдіяльності є родинність, українознавство, валеологія.
Батьки (сім'я, родина). У тоталітарній державі виховання дітей є справою в основному державною — сім'я у ній поступово втрачає своє значення, бо дитина росте, переходячи з одного державного закладу в інший: дитячий садок (є ще з цілодобовим перебуванням), школа (з продовженим днем, музична, спортивна). Так громадсько-державна турбота про дітей обертається поступово втратою сімейного виховання.
У період відродження нації, побудови демократичної трудової держави змінюється погляд не лише на школу, а й на родину. Сім'я (родина) — найбільша моральна цінність, і природне відродження, яке вимагає певних умов, має починатися з дитинства, зі школи. Попередні стосунки школи і сім'ї здійснювалися за певним шаблоном, в якому виступали типові варіанти (формально-адміністративний, терпимо-дружній, товарно-грошовий, конфліктний). У школах існували батьківські комітети, органи самоврядування, батьківський всеобуч, що мав форму лекцій і навчальних бесід.
У процесі відродження національної школи постають актуальні проблеми: у співпраці з батьками виховати у дітей почуття честі роду, відповідальності за сім'ю, усвідомлення історії сім'ї як частини історії народу, турботу про продовження роду, збереження і примноження добрих традицій його. Крім того, батьки беруть участь у збагаченні дітей знаннями, усвідомлюючи цінність держави, розуміючи причетність до світового співтовариства.
Нині акцент у відносинах школи, сім'ї, адміністрації й батьківської громадськості має бути зміцнений у бік максимальної участі усієї громади в житті школи (спільні свята, спектаклі, навчання батьками народних ремесел, в'язання, вишиванки тощо). У кожному класі серед батьків знайдуться умільці, цікаві, добрі, які можуть стати достойним орієнтиром у виконанні великого призначення на землі — бути Батьками.
Учитель. Патріот. Професіонал. Якості: професійна майстерність, різноманітні здібності, любов до дітей і своєї справи, терпіння. У вчителя розвинений педагогічний такт. Це сприяє стосункам з дітьми, що будуються на довірі, відкритості, відсутності страху. Всі конфлікти вирішуються творчо, а не через наказ, страх. Конструктивно організовує шкільне життя, навчання дітей і позашкільну діяльність, створює дух творчості, партнерства в школі, уміє спостерігати життя дитини, розуміти її, не втручаючись, відгадує таємниці дитини, спрямовує діяльність учня у потрібне русло, співпрацює з дитиною (а не впливає на неї). Учитель організовує навчання дитини, є режисером навчальних сюжетів.
Держава. Держава сприяє розвиткові й функціонуванню школи, підтримує її. Розробляє освітні стандарти і надає школі фінансову, навчальну, технологічну підтримку.
Друзі. Різновікові діти, дорослі, діяльність яких сприяє розвитку дитини, їхні дії скоординовує і спостерігає учитель-координатор школи – родини. Мудреці. Відомі люди села, що досягли певного рівня мудрості і чий життєвий досвід та доброзичлива участь у житті школи позитивно впливає на виховання дітей.
Меценати. Представники виробництва і банків, підприємці, які розуміють, що найвигіднішою цінністю є освіта, і певні кошти вкладають у розвиток школи.
Піклувальна рада, органи державного управління. Державне управління району, села, регіону, підприємства, асоціації (фермерів, підприємців), наставник, які разом із батьками, вчителями, громадськістю визначають, на що більше звернути увагу, щоб досягнення освіти сприяли розвитку регіону.